2007/08/31

Matematik B

Om 92 miljarder= 3% av BNP, vad är då 100%? Jag vet inte vad som stoppar mig i att minnas hur man räknar, om det är en helt ofattbara summan, eller det faktum att jag mycket sällan använder just denna typ av kunskap.

I gymnasiet behövde jag bara läsa matte B, skulle jag läst C hade jag fått lov att be om utökat program, vi stackars humanister skulle klara oss med två kurser tyckte man. Det hade de mycket rätt i, och mitt ihopslitna G hade nog inte överlevt en C-kurs. Min bror å andra sidan läste matte F och nån typ av fördjupning för att förbereda sig för universitetsstudierna. Matten finns i hans skolvardag eftersom det är ett verktyg för honom. Han behöver den. Är det kanske läge att ringa sin bror?

Men hur ska jag göra sen för att verkligen greppa den siffra jag får fram? Jag vet inte vad en miljard är. 1000 kronor kan jag förstå, kanske 100'000 (folk köper ju bilar och hus), en miljon börjar bli lite svårbegriplig och summorna är ibland geografiskt relativa; den bostad som är värd en miljon i Säter (om de ens finns) får man ge det femdubbla för i Uppsala. Det är ett långt steg till en miljard. Så långt att jag aldrig kommer förstå vad en miljard är och vad den gör för mitt lands ekonomi. Hur ska jag då kunna förstå vad 100 procent är om 92 miljarder är 3 procent av vår BNP?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk bort det här med miljarder. Det är bara en storlek. Ersätt miljarder med kronor.

Om 3 % är 92 kronor, vad är då 100 %.

Räknas ut så här 92/0,03 = 3.067

Mård sa...

Jo. Struntar jag i miljarderna vet jag hur man räknar, menade mest att jag inte skulle veta vad jag skulle ha resultatet till sen, det skulle inte säga mig nåt. Är det verkligen 3067 miljarder? Finns det?

Mård sa...

Det är alltså inte "bara en storlek" för mig, det är helt jävla ofattbart.

Anonym sa...

Jag vet att du älskar matte. Sitt inte och ljug nu. You löööv it long time. :)