2008/03/06

Plockepinn med Per Nuder

Återkomsten till Stockholm och Sverige firades med öl på måndagkväll. Låtsas jag. Jobbet ville gå ut och jag följde sonika med. Det är minst sagt intressant att vara tillbaka, fortfarande. Efter ölen där följde jag med kollega ALL och hennes väninna (just ditkommen från ett bröllop ute i Fisksätra som gick under kategorin "intressant, men herregud") till Bröderna Olssons Garlic & Shots. ALL kallade det för Sunkit och det är namnet på det här som håller till där första måndagen i månaden och sprider sin musikglädje. Det blev lite allsång, och jag drog mig hemåt runt elva. Inledde försöken att för mina vänner beskriva Finlandsvistelsen, kronologi fungerar alldeles utmärkt till en viss gräns, men det för inte något framåt riktigt. Jag står lite och stampar fortfarande.

Tisdagen började senare än vanligt, och innehöll mindre arbete än vanligt. Blev erbjuden innebandy på riksdagen, men följde istället ALL till Tensta för att beskåda Nalin Pekgul, Mona Sahlin och Adam Tensta få igång folkmassorna. Filippa Reinfeldt bjuds in varje vecka att debattera mot Nalin och tenstabor på deras hemmaplan men hon kommer aldrig, av förståeliga skäl. Hon trivs bättre i skyddade tv-studios. Efter det välregisserade torgmötet blev jag bjuden med hem till Nalin. Underbar familj och säkert god soppa om man kunde äta kycklingarna som flöt runt. Nalin försökte ge mig något annat med det föll på djur än en gång. Jag var nöjd ändå.

Igår var det invigning av dokumentärfilmfestivalen Tempo, och jag var där. Denna gång tog jag med mig ALL, och inte tvärtom. Vi stod på listan som "Mård +1". Morbid film om polsk korruption i begravningsbranschen sågs, och därefter ägnade jag mig åt mitt första gratisätande och minglande. Det var trevligt, men jag blev trött.

Anders frågade igår vad som stod på schemat för kvällen, "Är det plockepinn med Per Nuder eller?". En mycket befogad fråga, det kommer nog inte ske, men enligt ALL skulle jag idag haft möjlighet att få kindpussas med Pierre Schori.

Imorse såg jag Israelisk film om ungdomar som efter militärtjänstgöring åker till Indien och knarkar loss. Satt bakom Marika Lagercrantz. Ikväll ska jag på fler filmer. Får väl hoppas på närvaro från Nuder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud... jag trodde för en stund att du verkligen skrivit upp dig som "Mård+1". Skräms inte kvinna.

Mård sa...

Haha, såja lillevän.