2007/04/25

Läggdags

Två blinkande rutor bredvid varandra, två olika människor mer eller mindre omedvetna om den andres existens, möts på min dators skrivbord. De är så nära, men känner inte varandra och kommer antagligen aldrig att träffas. En annan människa är länken mellan dem, i detta fall jag. Man borde rimligtvis tycka att det torde finnas något gemensamt mellan dessa två människor, då de har en gemensam nämnare, men snarare ser jag bara skillnaderna. Mellan dem blir bara ett frågetecken kvar, hur passar jag in i denna bild? Det blir för motsägelsefullt. Är jag samma person varesig jag pratar med A eller B? Känner de samma person? Gillar de samma person?

Kontentan är nog att jag är trött och överintellektualiserar varje möjlig sak. Min hjärna har nog börjat komma igång igen, men det är så dags nu när jag behöver sova.

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner de samma person? Ja, eftersom relationen (kännandet av x) är något objektivt, och oberoende av våra föreställningar. De känner kanske olika aspekter, men aspekter av samma ting. Gillar de samma person? Definitivt inte. Gillandets relation är till den föreställning en människa har utav något, och är alltså inte något objektivt som kan delas av flera. Även om deras föreställningar skulle vara väldigt lika, så skulle de vara två skilda ting.