2007/04/06

Långfredag

Rapport från en Långfredag:
Frukost sist av alla i familjen, att jag behövde sova är tydligt. Börjar dagen med te, halsen känns bättre äntligen (har haft sjukt sexig whiskyröst senaste dagarna).
Kupolen har öppet 11-17 (Jesus ska inte stå i vägen för kommersen, helt klart). Där kan man shoppa (fick kjol och tröja på MQ, helt perfekta, mor är rar), äta lunch och titta på fôlk. Det gjorde jag. Slipper man på nåt sätt ta ansvar för sitt yttre om man bor i Borlänge? Folk har risigt, stripigt, äckligt, okammat och dåligt färgat/blekt hår, fula eller dåligt sittande kläder från typ -98 eller lyckas bara kombinera allt väldigt dåligt. Jag förstår inte. Även om jag själv kan se ut som hej-kom-och-hjälp-mig är jag inte skabbig. Jag försöker vara hel och ren, och inte se ut som en avdankad heroinist. (Mötte en mor och en dotter som faktiskt lyckades med det båda två).
Mor och far sover nu, bror ska ut på strapats och tyckte att jag skulle med. Vi är inte överens. Skyllde på allergi och sjukdom, men kom fram till att även utan dessa förmildrande omständigheter skulle jag aldrig i helvete bege mig upp på Bispbergsklack (ett berg som ligger i Bispberg utanför Säter, "Klacken" i folkmun). Jag pluggar hellre, och det ska jag göra snart.
Det är aprilväder, hög sol och snö i luften. Lite kallt, biter.

Jag har en vilja i kroppen, den vill någonstans. Vart vet jag inte. Är det för att jag vet att hemresan nalkas? Är det för att Säter har varit stilla nog nu? Är jag färdig med att ha paus, med att gömma mig?

Ud, ud - jeg vil ud, og saa langt, saa langt!

Inga kommentarer: