2007/05/11

Release me

Att vara en kontrollmänniska har sina begränsningar. Det är ganska symptomatiskt för en kontrollmänniska att förneka dessa begränsningar, helt sonika skita i dem, eller att övertyga sig själv om att det man (mer eller mindre) tvångsmässigt valt eller skapat åt sig själv faktiskt är det enda rätta. Jag har på senaste tiden sökt efter en större harmoni mellan kontroll och tillit, både inom mig själv, och i mina relationer till andra människor. Det går bra ibland, och det är rätt avslappnande att hitta större tillit, och välja sina problem lite mer. Men nu när jag finner mig i situationer jag inte kan kontrollera fullständigt upptar tankarna på dem stora delar av min vakna tid, och jag känner ångesten inuti. Det tar alldeles för mycket energi, och det är inte ens värt det. Jag måste släppa sargen lite. Så för att frigöra dessa tankar och ”put myself out there” ska jag redogöra för vad jag inte kan kontrollera själv just nu, det rör sig om situationer där jag alltså är beroende av andra människor än enbart mig själv (visst låter det läskigt…).

  1. Flytta. Jag hatar att flytta och vill inte. Jag har inget körkort och behöver nån som kör (det har jag, tack sötisar!), och jag är heller inte hulken och kan inte bära alla mina jävla saker själv. Det löser sig säkert, men ångesten är monumental.
  2. Jag behöver ett ställe att gömma alla saker som inte kommer att få plats i mitt lilla lilla rum.
  3. Bil till flytten. Det har jag av naturliga skäl inte, men hittar jag ingen bil får vi hyra nåt gigantiskt istället.
  4. Frisering. Jag har blitt långhårig och snart risig men har inte 400 att ge till min frisör (Sandra) så jag behöver nån som klipper mig. Sjukt läskigt! Minns inte när jag senast lät nån vän eller bekant klippa mig, tror att det var i gymnasiet då Anna i min kör (som pluggade till frisör...) klippte mig.
  5. Jobb till i sommar. Min chef in spe är jag helt beroende av just nu om det ska bli några pengar eller inte. Det är bara att tacka och ta emot till det som erbjuds.

Som synes är det mycket flytt. Mest flytt. När den är gjord och schemat för sommaren är lagt kommer jag nog börja leva igen. Och kanske vara snygg i håret. Men det är ju inte så farligt som jag själv stressat mig till att tro, är jag bara systematisk så löser det sig. Och det ryktas om att jag kan vara det ibland...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående problem (2) så har jag fortfarande ett oanvänt förråd. Just laying it out there...

Jo sa...

Vackert av dig att väva in hockeyreferenser även i ett inlägg som det här. Det säger ju något om din entusiasm för, eh, "sporten".

Eftersom det tydligen är krav på att lägga in en engelsk rad så kör jag, i linje med förra inläggets triangel-kommentarer, på John Mellencamp-covern "Let it all hang out". Tack för mig.