2007/05/21

Jag och DN

Ett hopplock av tankar från några av de senaste dagarnas DN. Det skulle ha publicerats i lördags, men jobbet kom i mellan. Helgen försvann som i ett moln av ånga från den stora diskmaskinen.

Jag började tycka om opera tack vare Cecilia Bartoli. Jag var hemma en kväll för längesen, (det kan ha varit 90-tal…) och snubblade över en konsert med henne på TV. Jag satt fast. Hon var och är fortfarande helt sanslös, en äkta blygsam primadonna som kan allt och lite till. Nu har hon varit i Sverige, och jag lider eftersom jag hade inte råd att se henne. Jag borde ha varit där. De billigare platserna tog slut på en kvart, typ, och att riskera ”delvis skymd sikt” tänker jag absolut inte åka till Stockholm för. Även om hon är en fantastisk röst vill man ha hela paketet, de flådiga klänningarna, smyckena, det stora håret. Jag hade förträngt det, och så dimper hon ned på mitt hallgolv en fredagmorgon, och är tydligen så fantastisk som bara hon kan. Lascia ch’io pianga, mia cruda sorte...

”Vi vill ha en publicist” löd rubriken för en notis av Lars Linder i onsdags. Det som åsyftades var SR’s framtida chef, och han talade om gamla publicister. Plötsligt öppnade sig en värld för mig. En värld som har funnits men som inte finns längre, men som skulle kunna vara min värld. Skulle kunna bli. Att gå runt och vara ”publicist” låter obeskrivbart pampigt, jag tänker intelligentia och klubb för inbördes beundran och blablabla och herrklubbar och cognac och kaffe och cigarrer och kostym med väst. Men kan jag kanske reclaima det? Jag tror på en publicist. Det är framtiden. Och jag gillar ju cognac och kaffe, och västar. Herrklubbarna skulle nog behöva en Mård.

I en artikel i fredags redovisades en undersökning om parti/blocksympatier efter valet. Kontentan är att ”blått har blivit rött”. Vad gör man då? Hur fungerar en demokrati i detta sammanhang? Är det bara att vänta och tänka bättre lycka nästa gång och återkomma om tre och ett halvt år? Eller är det en riktig ”kris” vi upplever? En ”väljarchock”? Jag hoppas det. Det vore häftigt. Titta på grafiken, det ser rätt sjukt ut… DN

2 kommentarer:

Ullton sa...

Tempur skor is the shit! I know.. Varit där, gjort det, och knullat T-shirten..

Mård sa...

...and all I got was this lousy comment:)
Det ska undersökas!