2007/06/08

Under tedrickandet

Det finns få saker som gör sig så bra på dalmål som ”ickeuttryck”, det är uttryck som lika gärna kunde fått vara osagda, sånt som inte har någon betydelse. Jag kommer att tänka på ett sånt idag när jag ser Konfucius citerad i DN: "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något - det är kunskap". Sådana visdomsord kommer inte från Dalarna. Vårt eget ihopsnickrade på gymnasiet lyder istället: "Det man inte vet, det vet man inte!". Gärna med betoning på så många stavelser som möjligt.

Med posten idag fick jag inte mindre än fyra räkningar från Västerbottens landsting. Det behövde jag inte. Mina pengar minskar så drastiskt nu att det gör ont. Jag ska klara mig på 4000 i juli. Augusti vill jag inte ens tänka på. Jag kommer att behöva låna pengar om hyran ska kunna bli betald, och om vi ska kunna göra vår resa till Italien. Jag och Erika ska till Italien. Så är det bara.

Om ett tag ska jag våga mig ut i solen. Bok ska läsas, kroppen ska brännas. Nästa vecka ska jag flyga söderut. Jag ringde idag till DN's automatiska kundtjänst för att adressändra tillfälligt, nåt som man får göra på sommaren om man vill ha tidningen med sig nånstans. Det var roligt. Ärendet gick smidigt som fan, men jag tvivlar på att de vet vart jag vill ha tidningen istället. De brydde sig mer om datumen. På flyget kommer jag kanske inte att hålla i Nietzsche för första gången sen jag flyttade hit, ett utbyte ska genomföras och Frege ska ta plats i mina tankar. Jag undrar hur min understimulerade hjärna kommer att reagera.

Inga kommentarer: