2007/03/08

Högt och lågt ifrån dagens DN

  • Baudrillard är död. Jag skulle ha velat skriva något djuplodande om honom, men det enda jag kommer tillbaks till är att jag inte förstod honom när jag läste honom för ungefär fyra år sedan. Jag tror nästan att det var en liten hidden agenda hos honom; skapa förvirring. Känslan som infinner sig är inte densamma som när exempelvis Derrida dog, men Baudrillard är ännu en i raden av stora postmodernister som går ur tiden. Det, om något, måste påverka det postmoderna tillståndet. Är vi på väg ut ur det? Är det post-postmodernitet som är nästa steg? Vi är kanske mitt uppe i det nya utan att märka av det? Jag anar att nästa tillstånd inte låter fånga sig med ord, det blir utan epitet, som ”[ingenting]”.
  • I en artikel om ”hardcorepunk” finner jag en förklaring av D-takt i en faktaruta. D-takt är min favorittakt, bredvid sextakt. Det är helt underbart. Om jag bara kunde förstå vad förklaringen innebar rent praktiskt…
  • Lars Linder tipsar om boken Bibelberättelserna du inte fick höra i söndagsskolan, från det lilla förlaget Syrak. Den ska innehålla Bibelns alla ruskigheter; incest, våldtäkt, etniska rensningar och massmord bland annat. (Notera att Linder använder ”etniska rensningar” och inte ”folkmord” som Sven Lindqvist.) Boken verkar onekligen intressant.
  • TV4-programmet ”Drevet” frias inte av granskningsnämnden. Ur artikeln: TV4 har lanserat "Drevet" som ett program där reportrarna tydligt ska uttrycka sina egna åsikter och anser att kravet på opartiskhet är "otidsenligt". Jag lämnar det öppet åt var och en att tycka vad de vill om det, men själv blir jag ganska agiterad. Hela artikeln kan läsas här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=625760
  • Framsidan av ekonomidelen upptas av rubriken ”Norrmännen visar att kvotering lönar sig”. Förutom den olyckliga formuleringen ”norrMÄNNEN” blir jag imponerad. Det handlar om det övre skiktet i näringslivets näringskedja; styrelseledamöter, och får hela fyra sidor inne i tidningen. Jag skulle vilja se SVD göra samma sak…
  • Provade att läsa DN På stan idag igen, eftersom den innehöll en så otroligt rolig sak för två veckor sen. Det enda jag fick någon behållning av var att de hade sett Kronprinsessans pojkvän (Daniel nånting) stå i biokö för att köpa biljett till ”The Queen”.
  • 31% av de svenska männen läser aldrig böcker enligt SCB. Är det inte så man vill börja gråta?
  • Tvingade mig igenom DN Jobb, eftersom ”man kan ju aldrig veta”, tänkte jag, men det kunde man.
  • Dagens Carl Bildt, i form av en serieruta:
-Nå Carl, ska du ha kakan eller äta den?
-Oh lilla mor, jag tror nog jag kan göra både och.

2 kommentarer:

Jo sa...

Vilken tur att man har dig som lindrar DN-abstinensen nu när man är hemma i Dalarna och SvD-land. Idag har jag besökt mina tre favoritställen i Säter: MA's, bokhandeln och biblioteket. Ska vi försöka tajma in kakbuffén (med max sittid - en timme) den 31/3? Är du hemma då?

Mård sa...

varsågod=) jag gör mitt bästa. du stillar mitt (skön)litterära behov.

Åh, alltså. MA's. Lovely. Kakbuffén är en date! Jag är hemma och kaksugen som en smärre syjunta då=)