2007/03/05

Jaget

Borde det inte komma som det mest naturliga i hela världen att vara sig själv? Jag har tillåtit mig att vara det nu, och det är en kamp hela tiden. Jag måste påminna mig själv om att jag får bete mig precis som jag vill, att det är det bästa sättet och att det faktiskt fungerar. Jag behöver inte nosa mig till tecken som säger att jag ska anpassa mig på ett eller annat sätt, men hur länge kan man hålla på att inte anpassa sig? Kan man ha det så här hela tiden? Praxis har varit att anpassa sig lite i alla fall, för hur ska man kunna stå ut med att visa sitt innersta, Jaget, hela tiden? Att slänga fram det för bedömning och faktiskt tro att det kommer passera med ett ”godkänt”? Tänk att det ska kännas så läskigt att vara sig själv. Vem har jag varit tidigare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså: jag vill verkligen kommentera detta. Men jag vet aldrig var jag ska börja.

Helena sa...

Jag tycker det finns en stor skillnad mellan att bete sig och att vara med insikt. Det bör nog beaktas. Bara en tanke.