2009/02/17

Hårigt

Drömde i natt att jag hittade gråa hår. Inte några få, utan hela bitar i håret. Slingor, sjok. Ju mer jag letade desto mer hittade jag. Accepterade det förvånansvärt snabbt och insåg att det skulle bli dags att börja färga igen. Något jag inte gjort på... sju år.

Jag har nog haft de flesta färger. Började med blonda slingor i mellanstadiet, sen rullade det på. Svart blev jag aldrig, men mörkbrun, ljusbrun, gyllene, röd, lila och allt där i mellan. När jag många år senare insåg att jag inte mindes min riktiga hårfärg bestämde jag mig för att det var dags att hitta tillbaka till den. Det har jag gjort nu. Jag har en rätt schysst ljusbrun färg, som bleks på sommaren så det blir gyllene. Brukar få komplimanger för mina fina blekta toppar när jag klipper mig. "Synd att inte hela håret ser ut så" tänker jag då.

Jag är inte speciellt ytlig av mig. Bär sällan smink till vardags, och modest med det till fest. Bryr mig inte så mycket om mode och fastnar inte för trender som falnar. Men håret har jag lärt mig att man ska ta hand om. En bra klippning kan göra en hel person. En bra hårdag lyfter oss till nya höjder. Detta sagt från en människa som förra året insåg att man skulle använda hårtorken till styling, och fick sin första plattång i julas. Jag lär mig.

Hade inte tänkt att detta skulle handla om hår. Det mest blev så. Tittar på Shear Genius och inser vilken fantastisk förändring en kreativ frisör och en sax kan åstadkomma. Inspirerande. Snart fyller jag år. Då ska jag unna mig en klippning.

Inga kommentarer: