2009/02/20

Kakdag

Jag drömmer så mycket just nu. Så starkt. Jag sjunger med i låtarna som blir soundtrack. Ser människor som jag umgås med eller har träffat förut mycket tydligt. Kanske vill jag hellre leva i en dröm, för stunden, men vetskapen om verkligheten försvinner aldrig helt. I drömmen känner jag mig skyldig för att jag inte hör av mig till sötnosen. För att jag är med någon annan.

Idag ringde klockan tidigare än vanligt, och jag förvånade mig själv med att faktiskt gå upp. Nu sitter jag och planerar kakor. Att inte bjuda på något gott när jag firar födelsedag är inte tänkbart, men i år blir det inte någon princesstårta på festen. Något som jag annars har haft de 25 senaste åren. Kanske köper jag mig en bakelse på själva dagen. Ja. Det ska jag göra.

Istället ska jag baka. Fransk chokladtårta ur Annas Mat, en av de bästa böckerna jag läst, samt en utstuderat god snickerskaka som kräver sin bagare. Detta är dagens id. Imorgon måste jag gå upp ännu tidigare, vansinnigt tidigt, redan 05.45. För att man bad mig. Att jobba. Och vem är jag att tacka nej? Jag ska visa dem att jag är oumbärlig. Att det bara finns jag och ingen annan. Så därför ska jag baka idag. Hur mycket av kakan som kommer finnas kvar imorgon? Vet inte. Men det verkar rimligt att äta en stadig lunch innan så att okynnesätandet håller sig på mattan. För gott blir det. Recepten är väl beprövade.

Inga kommentarer: