2009/02/15

Söndagsmix

Ännu en konststudent har hamnat i trubbel. Dennes exjobb var att måla en t-banevagn full med graffiti. Mest upprörd blir jag av "vår" kulturministers uttalande: "Otroligt provocerande. Graffiti är till sin natur illegalt. Det här är inte konst."

Att någon torr och fyrkantig kan avfärda graffiti på detta sätt är inte konstigt, men om inte kulturministern vet bättre blir jag ledsen och orolig för kulturklimatet i Sverige. Kultur är tydligen bara sådant som ryms inom avsedda institutioner. Allt utanför är olagligt och opassande. Framförallt sådant som lite yngre människor ägnar sig åt. Så härligt.

Tittade på Schlagern igår. Har gått all in på den i år och har varit duktig i tippandet hittills. Dock trodde jag inte att H.E.A.T skulle gå direkt till final, mitt tips var andra chansen för dem. Jag och sällskapet klarade inte av att se dem utan att brista ut i vrålgarv, herregud så de såg ut! Sångaren i övertydlig Bruce Dickinson frisyr, gitarristen i grå snopp-spandex. Det finns en anledning till att man bar svarta! Lili och Susie var för övrigt min favorit i går. 80-talet är det nya svarta.

Drack australiensisk rosé till, smakade sommar och kärlek. Och GT gjorda på Bombay sapphire. Det är en jäkla skillnad på skit och pannkaka, om ni tillåter uttrycket. När mästerskapet i tonartshöjningar avslutats gick vi över till Nile, som det ska vara.

Nu dricker jag te som smakar jul, och lyssnar på digilistan, som vanligt. I Venezuela vill president Chávez sitta på posten till 2049, och i Australien brinner det fortfarande. Bilden på brandmannen som ger den brända och törstiga koalan vatten fick mig nästan att gråta nyss. Vintersportandet som så många svenskar sysslar med på olika platser i världen just nu känns rätt ointressant. De alpina framgångarna uteblev, och de få gånger det gått bra i horisontella skidgrenar har jag varit upptagen med annat. I morse sov jag förbi Jonssons guld.

Nu ska jag återgå till tidningsläsandet. Jag är så old school att jag kör papperstidning. Alltid. Mycket nöje med klickandet på länkarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du fått uppgiften att chavez vill sitta till 2049.Kanske han kan det då slår han tage erlander som bara satt 23 år.Han låter folket bestämma via folkomröstning.Även Fredrik kan sitta till 2049.men såväl Chavez som fredrik måste ändå vinna återkommande val för att lyckas med detta.Det finns en annan gosse Alvaro Uribe förlängde sin presidentperiod utan folkomröstning ,han är columbias president.

Anonym sa...

Nile låter som en positiv sväng. Såg annars George Kollias (courtesy of Soundstore) vid Musamaailmas "instrument clinic" vid Finnish Metal Expo i lördags. En timme av insikter i de detaljerade aspekterna av instrumentet (instrumenten?) som är populärmusikens ryggrad, speciellt angående blastbeats (samt hur man utför dessa intelligent). Och så avslutades clinic-sessionen med att han spelade 'Ithyphallic'-skivans titelspår med resten av bandet från track. Därefter fanns han på Pearls stand vid expo-området och uppvisade Pearls nya trumset tillsammans med Kai Hahto (Wintersun, ex-Rotten Sound; anses av många vara Finlands bästa trummis) - och vilken storm till improv-trumduett de gjorde.

Och så såg jag Opeth igår.