2009/02/15

What if

Hjärnan vaknar till, hjärtat rusar, ett "what if" ligger på lur och tränger sig fram.

När jag öppnar köksdörren slår lukten emot mig, en lukt det inte går att ta miste på. Bränt. En platta står på. Sexan. Fullt ös och det som tidigare var i kastrullen är nu svart. Det ligger äggrester i kring och matematiken är inte svår. Av med kastrull, av med plattan, öppnar fönstret och låter den kalla vintern svepa in och ta med sig det brända ut. Tittar upp i taket; det finns ingen brandvarnare. Ingen. Brandvarnare. !!!???

Jag vet inte vad som är värst. Att min sambo (sötnos får han bara vara när han är snäll...) glömmer en kastrull på sexan, eller att det inte finns någon brandvarnare i köket. Hade jag inte varit hemma hade vi haft en utbränd lägenhet när han kom hem från jobbet tolv timmar senare. Jag blir alldeles vansinnig av tanken. När röken nått till hallen, där brandvarnaren sitter, hade det varit för sent för grannarna att göra något. Jag minns fortfarande filmen i högstadiet där man får se hur snabbt det går för en lägenhet att övertändas. Det går snabbt. För snabbt.

Så nu sitter jag med bultande hjärta och en hjärna där "what if" snurrar runt runt runt. Imorgon ska jag kräva brandvarnare till köket.

1 kommentar:

Flameglory sa...

Den sammanlagda effekten av Geografigrändsbranden och "Plus testar brandvarnare" har lett till att Clas Ohlsson i Umeå sålt slut på sina brandvarnare. Allihop!