2007/09/20

På bottenvåningen

Jag läser. Spenderade mitten av dagen, 11-13.30 på hoodens café med ett sällskap som liksom jag inte kunde sluta prata. Det kändes som början på något. Jag förvånas över hur olika vi är på papperet; hon moderat och religiös, jag varken eller. Men vi har många beröringspunkter och gick båda igång på ett gemensamt bokprojekt. En vacker dag. Efter tre koppar kaffe flög jag hem, flög runt i tvättstugan och sen vitt och brett på internet. Nu har jag börjat plugga, kommit halvvägs till morgondagens seminarium och känner mig rätt nöjd. Jag läser, aktivt.

Jag tittar genom persiennerna på folk som går och cyklar förbi, många ser så hurtiga ut, men de tittar konstigt på mig. Jag tittar nyfiket tillbaka. Håret är i vägen när jag läser, när jag lever, men knut och svans tär på stråna, så det blev Björn Borg-frisyr. Mitt breda bruna hårband skänker mig ingen stor snygghet, men det är inte därför jag är här, så jag tittar tillbaka in i blickarna. Öppnar ögonen lite extra. "Räds mig inte, det är av rent ergonomiska skäl jag ser ut så här!"

Så har jag det idag. Varken mer eller mindre. Snart är det helg och mitt konto innehåller 214 kronor. Jag kommer umgås med mig själv imorgon.

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag är också pank och bra på att umgås med mig själv, men jag har vin hemma. :)
Ska vi ta det där glaset ikväll kanske?

Mård sa...

Maria: ja det låter alldeles utmärkt, det enda jag har inbokat ikväll är tvättid=)

Maria sa...

Klarar du av katt en stund kan vi vara hos mig, annars tar jag med en flaska och kommer över. Vad önskar fröken mård?

Mård sa...

Fröken Mård klarar av katt ett tag, men tar med sig lite medicin. Det är trevligare att sitta i lägenhet som har stolar och bord och såna grejer. (jag har en säng, enbart)