2007/11/15

Ilsk

Jag har legat i träda sen igår, men nu jävlar. Läste ett inlägg i DN av chefredaktören för danska tidningen Politiken, Töger Seidenfaden, om det danska valet. Inlägget illustrerades av en valannons från Dansk Folkeparti med texten "Sverige drunknar i utlänningar - de har ingen Pia Kjaersgaard". Jag blev så arg att jag skickade ett mail till Politiken med ett öppet brev där jag hälsade från Sverige att vi inte drunknar i utlänningar. Man får säga vad man vill om invandringspolitiken, men skrämselpropaganda undanbeder jag mig konsekvent. Ska påpeka att Politiken inte på något sätt stöder Dansk Folkeparti, inlägget var nyanserat och intressant, men det blev min första tanke att vända mig till dem.

Jag har också funderat på lösningar rörande boendet under min praktik. Jag har tre farbröder i Stockholm (de har alla samlats där nu) med olika möjligheter. Den första bor ute i Täby i ett hus, de har förvisso plats, men det känns lite långt att ta sig från Täby till Slussen varje dag. Den andra bor i en liten lägenhet i Hammarbysjöstad och är inget alternativ, jag skulle inte få plats där. Kvar är då den tredje som bor i en större lägenhet på Lidingö, han närmar sig sextio, ungkarl sen alltid ungefär, och jag vet inte hur pass i vägen jag skulle känna mig där. I samma hus bor pappas kusins förra fru, och hon har kanske ett rum till övers ett tag. Sen finns det kusiner och tremänningar utspridda på olika platser, men jag utgår ifrån att ingen har något överflöd av plats.

Har tittat lite på Blocket och kommit fram till att bostadsmarknaden i Stockholm är ett skämt som jag tänker försöka undvika mycket länge. Jag rör mig inte med några stora summor, betalar 2400 i Umeå för rum och internet och har inte möjlighet till så mycket mer än det. Att ringa pappas kusins förra fru och min äldsta farbror blir ett uppdrag för kvällen, efter lite sömn, lite städande och uppvisande av rummet för en potentiell andrahandshyrare.

Ska se om ilskan gör att jag blir färdig med min artikel idag också. Eller så använde jag kanske all min energi nu.

2 kommentarer:

Peter Madison sa...

åhh...bra att du reagerar mot dumheten!! Cred till dig! Och bostadmarknaden är ett skämt. Hoppas det löser sig och att du kan trycka in dig hos nån farbror eller släkt. Eller varför inte hos nån bloggare...;)

Mård sa...

Tack! Men danskarna har hittills inte visat nåt intresse. Får kanske vända mig till någon annan tidning.

Haha, ja om det är nån som frivilligt ställer upp så är inte jag svårövertalad=)