2007/11/26

Nescio

Vilken version vill ni ha? Den yttre eller den inre? Den påtagliga, synbara. Den som vi kan se och uppleva, den som är lättare att klä i ord. Den organiserade, kronologiska. Eller den opolerade? Den som ställer lika många frågor som den själv försöker besvara. Den som inte riktigt vill infinna sig i fingrarna, den som man nästan måste lida fram. Den osäkra, den oavslutade.

Fredagen var någon typ av gränsland, och jag vet inte om jag någon gång kommer återvända. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt, men försöker att vara saktmodig. På kvällen blev jag bjuden på middag, denna gång av Vera, och jag mumsade potatis som om jag aldrig tidigare ätit mat som lagats i ugn. Hennes danshumör var på topp, så jag vallade henne fram och tillbaka till NH; det var trevligt, en stunds lugn och ro på en stol bland folk som hade roligt, ett leende, några skratt och en vän som blev glad. Vägen hem var kall, jag frös en bra stund innan jag äntligen somnade.

Lördagen ägnades åt en Mård makeover. Shoppade på den shoppingfria dagen (fick jag reda på i efterhand) och lyckades riktigt bra. Två basplagg, och så ett plagg där de lärde fortfarande tvistar huruvida det är en kjol eller klänning. Den har i alla fall hängslen, och det tog mig tre försök i provhytten innan jag förstod hur den skulle sitta. Innan kommersen tog fart klippte jag håret och blev mycket snygg, det gäller bara att orka styla sig själv nu också. Några spontana beslut senare hamnade jag (iklädd kjol-klänningen) och Vera på Nydala, bra förfest med bra människor. Oväntat inbokades eventuellt ett framtida möte ordförande till ordförande, detta på bussen ned till stan.

Jag hade fått till en "Mård + 3" på en lista, tack!, och vi (Vera, min giiirl och hennes karl) blev än mer tacksamma då vi såg att kön utanför Plaza liknade ett skämt. 20 meter lång, och människor stod ungefär fem på rad och tryckte sig framåt i blötsnön. Vi trippade in, förbi två utposteringar, och njöt sedan av en helkväll på mycket olika vis. Jag blev last person standing i sällskapet, och hamnade med en whiskeyflaska i ett rum med ett nytt sällskap. Natten avslutades nästgårds, där jag kokade min speciella glöggblandning (starkvinsglögg med konjak, och hjortronglögg köpt på ICA).

Idag har jag varit stillsam. Ätit pizza. Tänkt. Tittat på Sagan om ringen som skrämmer livet ur mig fortfarande. Imorgon är det måndag. Är vi redo? Nescio.

Inga kommentarer: