2008/04/08

I Finland

På övertydlig svenska:
- Jag tänkte ta bussen 20 över, ska du med?
På finlandssvenska:
- Nej, jag måste plugga... Och att jag tittar på tv nu visar
bara hur dum i huvudet jag är.
- Okej, kommer du sen?
- Jag vet inte, det beror på.
- Okej, vi har Salmiakki, om det hjälper?
- Nej, det hjälper inte. Det blir bara värre.
- Ja men det är väl bra?
- Ja men jag måste plugga, det är ännu en anledning att strunta i det.
- Vi har en låda vin också...
- Nej, ni har ingenting, ni har ett korsord och inget mer!
- Du skulle bara veta vad jag kan göra med ett korsord...
- Nej jag vill inte veta vad du kan göra med ett korsord!

Jag skrattar och går tillbaka till mitt rum, dricker ur den till mig givna lapin kulta som jag öppnade i duschen (passade utmärkt i tvålkoppen och var på behörigt avstånd från vattnet). Jag luktar gott. Jag är rätt snygg. Skippade dock klänningen, inget overkill.

Jag har pusslat reportage under dagen, har en fjärdedel kvar av recensionsboken. Ser ljuset i tunneln. Regnet öser ned i Åbo. Öser. Snett. Metallica är mitt soundtrack på eftermiddagen, antagligen inspirerat av min bror. "...and justice for all" är en bra och underskattad skiva. Vi ska fira min pojkes födelsedag ikväll, en dag för tidigt. Innan jag går till bussen ska jag locka rumsgrannen med tjejerna på festen också. Samt kaka. Vem kan tacka nej?

3 kommentarer:

Anne sa...

Klart du är snygg darling. Men du, klänning är aldrig overkill :)

Anonym sa...

Lycka till med reportaget, ska bli spännande att läsa. Och jag håller med. Klänning är aldrig overkill.
ALL

Mård sa...

Anne och ALL, okej, jag ger den ett försök på fredag=)

ALL: tack så mycket, vi hörs!