2008/04/07

Resedagbok

Delade hytt med lång smal blond finska, boende i ett Harekrishnakollektiv i Nyköping. Hon läste mina texter i tidningen jag hade med mig, och tyckte att det var bra att hon fick öva sin svenska. Hennes reumatism gjorde sig påmind under resan, hon låg ner mest hela tiden, och jag frågade om jag kunde hjälpa henne med något. Detta återkom hon till flertalet gånger, utan att be om något, hon konstaterade mest att jag var otroligt omtänksam.

Handlade sammanlagt 7 liter sprit/vin, 3 kilo choklad, 1 platta öl samt mascara och balsam. Det har nu uppdelats på fem personer; till mig blev det en "Merci"-ask (trots den helt fantastiskt dåliga reklamfilmen) och en låda vin samt de ytliga produkterna.

Hjälpte en spanjor att förstå var han var och ta tåget till Helsingfors från Åbo. Han blev så lycklig över min stapplande spanska. "Ingen förstår mig här!" brast han ut och tog sig sedan för hjärtat av glädje efter mitt "de nada". 

Hela fredagen ägnades åt flytt, min väns vänner har fått lägenhet tillsammans mitt inne i Åbo, ett fysiskt dagsverke kändes härligt i kroppen. I lördags var vi på spelning, Stam1na var slutsålt och draget var härligt.

I söndags jobbade jag lite, har fått recensionsuppdrag både för lokaltidningen och praktikmagasinet, två betalningar för samma bok. Excellent.

Finskan kommer tillbaka till mig mer och mer, och jag försöker så gott det går. Jag finner det fascinerande ibland att jag kan stå en meter 
ifrån en människa, och faktiskt inte fatta alls vad den säger. Nära, men långt borta. Kroppsspråk hjälper mycket, det är något vi använder utan att tänka på det tror jag, så hittills har jag sluppit framstå som en idiot. Orden för "är du snäll och flyttar på dig" gick mig förbi, men gesterna som hörde till gick inte att missförstå.

Idag har jag tid för mig själv. Tog jag tid. Det är påfrestande att vara tillgänglig för umgänge hela tiden. Att agera i ett kontext där man är något för någon annan konstant. 

Kaffe. 

NB: Om konstiga radbrytningar förekommer, eller lustigt utseende på annat sätt, så är det den finska datorns fel.

Inga kommentarer: