2008/05/12

Under pågående allergichock

Det gröna djuret är tillbaka utanför fönstret. Pälsen frodig och lång. Snart kommer en gräsklippare att frisera den till något mer anständigt, men idag får jag njuta av att se de smala stråna fladdra snabbt i vinden. Solen smyger sig på ibland. Fram för att göra så att pälsen blänker.

Våren tvekar inte här. Att det gör ont när knoppar brister beror snarare på att den tänkta publiken till skådespelet inte kan njuta riktigt av det. Kroppen tycker inte om det. Den vill att det ska vara över. Natten är min vän; då är hjärnan fri från luftens föroreningar. Nu vill allt bara sova. Ligga still som det gröna djuret.

1 kommentar:

* sa...

jag lider med dig. har du verkligen inte fått rätt behandling ännu. för att behandlingen skall hjälpa allra bäst behöver man få mycket infomrmation om hur man ska ta sina mediciner. jag hoppas jag kan hjälpa dig lite då du verkar ha samma typ av allerrgi som jag.

det allra viktigaste att veta är att man ska börja behandling minst en månad innan det man är allergisk mot slår ut. jag börjar medicinera i mars.
du ska ta en tablett av antihistamin på morgonen. en puff av kortisonnässpray i varje näsborre och en ögondroppe antihistamin i varje öga.

man ska inte sluta ta kortisonnässpray då det tar 3 veckor innan den får full effekt vilket leder till att många slutar med den då dom inte tycker att den hjälper. kortisonnässpray är inte farligt att använda lokalt för överiga kroppen i långa perioder. jag använder den varje dag 6 mån per år då min allergisäsong är så lång.

bra kortisonnässpray ( den jag själv har) är Flutide nasal ( receptfri. samt Lomudal ögondr (receptfri).

man ska alltså inte ta tablett när man fått symtom det hjälper knappt något utan medicinera varje dag till säsongen är slut.

när jag fick rätt info och började göra så här har mina sommrar varit nästan helt symtomfria.
nästa år ska du pröva detta för att få bästa effekt men jag tycker även du ska börja redan nu för att om några veckor förhoppningsvis må mkt bättre.

om undrar ngt så maila mig vännen, jag hjälper gärna.