2007/02/22

Bipacksedel

Hur vet man vad man stoppar i sig? Man får ett recept som man tar ut, tackar och bockar och betalar och går hem och knaprar. Jag fick med mig Peceve hem från Apoteket igår. Jag vet ju inte ens vad antibiotika gör! Anti… mot bakterier kanske? Det är det jag har i alla fall, bakterier, i halsen. Många klagar på Apotekets monopol, men på deras hemsida har de mycket lätt förklarat för mig nu vad antibiotika är; om kroppens infektionsförsvar är lite på dekis kan antibiotika hjälpa till. Tänk vad jag har lärt mig idag, och det redan före lunch!

Eftersom det onda i hals och öron inte blivit det minsta bättre på fyra dagar besökte jag närmaste vårdcentral igår. När läkaren frågade ”har du pojkvän” var jag helt säker på att fortsättningen skulle innehålla typ ”för du har fått gonnoré i halsen, din lilla slyna, så han måste kolla sig också”. Men det kom ingen fortsättning när jag med eftertryck sagt ”näej”. Jag framstod nog som kyskast i världen, men kände inte riktigt för att diskutera mitt sexliv med (ganska så nyutexaminerade) doktor Holmgren trettiotvå minus. Borde jag kanske ringa och fråga vad han menade?

Jag tycker att sjukvården skötte sig ganska bra igår. Jag ringde på utsatta tiden, 08.15, de ringde upp 08.41, fick en tid 10.45 hos doktorn och innan det fick jag gå till labbet och ta prov. Sen kom labsvaret när jag var inne hos doktorn, han skrev ut en massa andra recept åt mig när vi ändå var på gång (hudcreme och allergimedicin), därefter nytt halsprov på labbet och sen fick jag skutta (nja…) till apoteket och hämta ut det jag ville. Mina piller har en massa bieffekter, tydligen, men ännu har jag inte märkt något. Stod inget om alkoholintag på bipacksedeln, men jag får nog fira en ganska modest födelsedag är jag rädd. Men däremot stod det bara så där i förbifarten att ”effekten av p-piller kan eventuellt påverkas av behandlingen med Peceve”. Jaha? Men… Jaha? Ska man chansa då eller? Har de inte funnit det värt att undersöka ordentligt hur det ligger till? Vidare funderar jag på hur man kan få bakterieinfektioner i huden, medicinen kan tydligen användas mot det också. Jag är fascinerad.