2007/12/06

Insane in the brain

Att väckas av redaktören som ringer och frågar efter recensionen gör att man blir lite knäpp. Jag hade inte missförstått honom, han ville bara ha in den så fort som möjligt till nätupplagan, men min deadline kvarstår. Har letat efter föda, och bara hittat knäckebröd. Besöket lämnade inte bara efter sig kex, utan också mjukt bröd, men nu har det tagit slut och det är bara att fejsa den hårda verkligheten igen.

Jag lägger lite ost på mackan, och märker hur hjärnan börjar komma igång, kroppen hittar läget där den ska skapa, och sinnena skärps. Det känns nästan i armbågarna, de vill börja skriva nu, och säger åt fingrarna att det är dags. Jag är lite dum i huvudet på morgonen, innan jag anpassat mig till att vara vaken, vet inte riktigt vem jag är och vad jag bör göra, men nu har jag hittat det.

Teet gör också sitt. Har fått det hitskickat från Uppsala. Varje år runt jul kommer det en speciell blandning, förr hette den "lussete", men de har döpt om det till "saffran och chili", det har även en stänk apelsin i sig, och är så nära knark man kan komma för mig. Det gör konstiga saker med min kropp och själ, och tar mig upp till en högre nivå. I februari brukar det ta slut i affären, och mitt förråd brukar sina i mars ungefär. Sen väntar åtta månaders abstinens innan det är dags igen.

Nu är klockan 11.55, och jag har precis mailat redaktören. Den förlösande känslan som man hoppas ska komma när man är färdig infinner sig inte riktigt; jag måste lära mig att hitta den, så att jag sen kan gå vidare med nästa uppdrag med friska tag. Lite mer te kanske, kära hjärna?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Te är alltid trevligt, men inget får igång en som kaffe till morgonfikat. God bless black liquid, om han nu existerade...

Mård sa...

Chrille: blir te om jag har tid på morgonen och är hemma, annars är det kaffe. alltid. tillexempel snart. God bless, som sagt, om han nu vore en han...

Anne sa...

åh vad gott det teet lät. och lysande rubrik du. måste båda gott för recensionen.

Mård sa...

Anne: borde nog finnas att få tag på i sthlm tycker jag... Bönor och blad heter affären om jag inte minns fel. Tack=) Men de valde att inte ta mitt rubrikförslag=(

Anne sa...

eh, trist den var ju strålande.

Jo sa...

Åh, vi slukar kannvis med lussete här! Kanske hinner vi med en fika på MA's i mellandagarna? Då kan vi smuggla med lite eget te så vi slipper påsarna. Nu ska jag kurera förkylning, hej hej.

Mård sa...

Jag slukar också, så gott en kannlös Mård kan förmå. Vi hinner med fika! Och Monopol? Smuggla bör vi, annars har jag också eget ambulerande te. Framförhållning, my dearest julklappsprovider.